Ben je benieuwd naar de exportcijfers van auto’s in de maanden juli en augustus? Daarover kun je in deze blog meer lezen. De import, maar ook de export van personenauto’s stijgt nog steeds vergeleken met 2014. De import van de personenauto’s blijft ook maar groeien, in juli is dat 32% hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het meest populair zijn de Volkswagens Golf en de Polo (van 2014), in 2006 was dit het aantal Aygo’s wat de overhad had, maar ook de 107. De export van de maand juli, op het gebied van de personenauto’s met recht op BPM teruggaaf (vanaf 2006), ligt bijna 3% boven de export in dezelfde periode van 2014 (van januari tot en met juli). Opvallend blijven in de export het aantal Kia Sportage’s en de Nissan Juke’s van recente bouwjaren.
In augustus is de import nog steeds 30% meer dan in dezelfde periode van 2014. Er zijn in augustus 2015, 25% meer importauto’s dan in augustus 2014. Bouwjaar 2014 is duidelijk het zwaartepunt, toch is ruim 80% van de import verspreid over diverse bouwjaren en modellen. De export van personenauto’s met recht op BPM teruggaaf stijgt nog steeds ten opzichte van 2014.
De controle van de schade op import auto’s is belangrijk. De reden dat er veel schadeauto’s worden geïmporteerd, is omdat er veel minder BPM betaald hoeft te worden. Dit heeft er mee te maken dat de auto minder waard is en dat er dus ook minder belasting betaald hoeft te worden over de auto’s. Maar wanneer je zelf een schadeauto gaat importeren, is het verstandig om eerst te kijken of het voordelig is om de auto te importeren. Er wordt daarbij gekeken of dat er belasting betaald moet worden, hoeveel dat is en wat er bespaard kan worden en van daaruit kan de keuze gemaakt worden. Hoe hoog de belasting is die betaald moet worden, hangt af van een aantal factoren. Daarbij geldt dat hoe meer de auto waard is, hoe meer belasting er betaald moet worden. Daarom een aantal tips:
De bovenstaande tips geven je een duidelijk beeld van hoe het er aan toe gaat als je een auto gaat importeren en waar je op moet letten. Daarnaast is het goed om te bekijken wat het je op kan leveren. Soms moet je namelijk veel tijd en energie stoppen in het voor elkaar krijgen dat de auto voldoet aan de richtlijnen. Het is daarom beter dat je de tijd neemt om te onderzoeken of dat de auto hier wel of niet mag rijden. De import en exportcijfers blijven nog steeds groeien, dus er maken veel mensen gebruik van het importeren van auto’s. Je kunt nu zelf bekijken of dat voor jou voordelig is of dat je liever hier een auto koopt.